Efsane Cuma Dosyası:

Yılın en büyük alışveriş zamanı mercek altında

Efsane Cuma Dosyası: Yılın en büyük alışveriş zamanı mercek altında
  • 10 dakikalık okuma
  • 14 Kasım 2024

Efsane Cuma'nın tüketici davranışlarında güçlü bir yeri olmasına karşın, ilgiyi ve doygunluğa karşı talebi artırmak için yaratıcı stratejilere ihtiyaç var.

Araştırmaya tüm ülkelerden katılan tüketicilerin büyük bir çoğunluğu (%83), 29 Kasım’daki Efsane Cuma indirimlerinden faydalanmayı planlıyor. Efsane Cuma indirimleri, perakende sektörü içerisinde Türkiye’de de yerini sağlamlaştırıyor: Katılımcıların %85'i en az 1 ürün alma olasılığının olduğunu söylüyor.  

Türkiye’deki katılımcılar içerisinde “satın alma planı olmadığını” söyleyenlerin oranı %15, bununla birlikte tüm katılımcıların ortalama %17’si satın alma planları olmadığını söylüyor. Bu kitlenin ortalama %31’i özel bir şey almaya ihtiyaç duymadıklarını veya almak istemediklerini; %29’u ise, bu yıl daha fazla harcama yapacak maddi güçleri olmadığını belirtiyor.


Bu dönemde satın alım yapmayı düşünmeyen bu tüketiciler; markaların tüketici ilgisini canlı tutmakta zorlandıklarını ve kampanyaların doygunluk noktasına ulaştığını söylüyor. Tüketiciler bu dönemde sunulan fırsatları artık çekici bulmuyor olabilirler veya yıl içerisindeki promosyonlardan yararlanıyor olabilirler.  

Tüm katılımcılar ortalama 277 euro seviyesinde bir harcama yapmayı planlarken, Türkiye’deki katılımcılar ise ortalama 326 euro seviyesinde bir harcama yapmayı düşünüyor. 
 

Online alışverişin hakimiyeti:

  • Ülkeler karşılaştırıldığında, Türkiye’deki tüketicilerin ödemeleri taksitle yapmaya daha açık olduğu görülüyor: %43’ü Efsane Cuma indiriminden aldıkları ürünleri perakendecinin sunduğu taksit planına göre ödemek istediğini, %35’i ise "şimdi al, sonra öde" imkânı sunan bir hizmet sağlayıcı aracılığıyla ödeme yapabileceğini söylüyor.
  • Diğer ülkelerin çoğunda ise, katılımcıların büyük bir çoğunluğu finansman kullanmayı planlamadığını belirtirken, bu ülkelerde E-wallet ve PayPal gibi farklı anlık ödeme kanalları etkin olarak kullanılıyor.
  • Esnek ödeme seçenekleri e-ticaret platformları için tüketici deneyimini iyileştiren ve alışveriş hacmini artıran önemli araçlar haline gelmiş durumda. Tüketicilerin daha esnek ödeme seçenekleri talep etmesi, e-ticaret sitelerinin bu hizmetleri daha fazla entegre etmesine yol açıyor. Tüketicilere sunulan ödeme planlarının çeşitliliği ve esnekliği, alışveriş kararlarında ve müşteri memnuniyetinde belirleyici bir faktör oluyor.

Öne Çıkan Sonuçlar

Tüketiciler, kendilerini ödüllendirmek, aileleri ve arkadaşları için yılbaşı hediyelerinde iyi fırsatlar yakalamak için Efsane Cuma indirimlerine büyük ilgi gösteriyor.

Tüketiciler bütçelerini sıkı tutuyor – tekstil gibi belirli kategorilerde özellikle %50'den fazla indirimler cazip geliyor. Aynı zamanda, "Şimdi al, sonra öde" gibi ödeme planları da satın alma potansiyelini artırıyor.

İndirim dönemlerindeki yoğun talep stoklarda ürün yetersizliğine sebep oluyor ve bu tüketicilerin en büyük memnuniyetsizliklerinden biri. Gerçek indirim fırsatları yakaladıklarına inanmamaları da memnuniyeti etkiliyor; bu durumda perakendecilerin doğru indirim oranına ve seçili ürünlere odaklanması gerekiyor.

Tüketicilerin dikkatini çekmek için reklam stratejisi olarak çapraz kanal (cross channel) stratejisi önemli olsa da, tüketici harcamalarının üçte ikisi online siparişlere yöneliyor.

Tüketiciler, daha sürdürülebilir alışveriş yapabilmek için gereksiz tüketimden ve anlık satın alımlardan kaçınmaya çalışıyor.

Efsane Cuma Dosyası: Yılın en büyük alışveriş zamanı mercek altında

Rapora ulaşmak için tıklayınız

Raporu incele (PDF of 3.74mb)

İletişim

Cihan Harman

Cihan Harman

Müşteri ve Endüstri Grupları Lideri, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6067

Bizi takip edin