Pasaport yurt dışı seyahatleri için gerekli olan önemli bir kimlik belgesidir. Ancak pasaportların bir geçerlilik süresi bulunur. Bu süre dolduğunda kullanmaya devam edebilmek için pasaportun yenilenmesi gerekir. Bu nedenle pasaport yenileme işlemi sıklıkla seyahat edenler için kritik bir konudur ve bazı prosedürler içerir.
Cep telefonları günümüzde hayatımızın vazgeçilmez araçlarından biri arasındadır. Bu cihazları temin etmek için birçok farklı yöntem bulunur. Bunlardan biri de yurt dışından getirmektir. Ancak dışarıdan getirilen cep telefonların yurt içi kullanımı için kaydettirilmesi gerekir. Bu sayede cihaz yasal ve güvenli bir şekilde kullanılabilir.
Her iki işlem içinde ödenmesi gereken birtakım harçlar ve kayıt ücretleri bulunur. Bu yazımızda pasaport yenileme ücreti ve telefon kayıt ücreti hakkında detaylardan bahsedeceğiz.
Pasaport yenileme işlemi için başvuru yapılması gereklidir. Pasaport yenileme başvurusu, E-Devlet sistemi kullanılarak veya https://randevu.nvi.gov.tr/ internet sitesi aracılığıyla yapılmaktadır. Ayrıca, Alo 199 çağrı merkezi üzerinden telefonla da randevu alınabilir.
Pasaport yenilemek için temin edilmesi gereken birtakım evraklar bulunur. Evrakların eksik veya yanlış evrak olması durumunda işlem gerçekleştirilmez. Pasaport yenileme için istenen evraklar şunlardır:
Pasaportun yenilenme işlemleri Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür. Başvuru yapabilmek için öncelikle randevu oluşturmak gerekir. Randevu https://randevu.nvi.gov.tr üzerinden veya Alo 199 çağrı merkezi kullanılarak kolayca alınabilir. Yurt dışında ise başvurular dış temsilciliklere yapılır.
Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü'nün web sitesi üzerinden pasaport randevusu kısmına tıklanır ve yenilenmek istenen pasaport türü seçilir.
Sonraki adımda sorulan kişisel bilgiler eksiksiz ve tam olarak doldurulur.
Randevunun oluşturulmak istendiği il ve ilçe seçilir. Yenileme işlemi tüm nüfus ve vatandaşlık işleri genel müdürlüklerinde gerçekleştirilebilir.
Randevu noktası da ayarladıktan sonra tarih ve saat seçimi yapılır. Seçilen tarih ve saat ilerleyen süreçte iptal edilebilir veya değiştirilebilir.
Son olarak, randevuyu onayladıktan sonra telefona gelen doğrulama kodunu da girdikten sonra randevu işlemleri başarıyla tamamlanmış olur.
Randevu gününde yenileme için gerekli olan belgelerin eksiksiz bulundurulması halinde pasaport yenileme işlemi başarıyla gerçekleştirilir.
Pasaport yenileme işlemlerinde yerine getirilmesi gereken şartlar biri de pasaport yenileme ücretinin eksiksiz bir şekilde ödenmesidir. Ücret her yıl yeniden değerleme oranı dikkate alınarak yeniden düzenlenir. Bu ücretler 2024 yılı için şu şekilde belirlenmiştir:
Bu ücretler, harç ve defter bedellerinin toplamından oluşmaktadır. Pasaport defter ücreti her süre için 790 TL olarak sabitlenmişken, harç bedelleri süreye göre değişkenlik göstermektedir.
Pasaport işlemlerinde uygulanacak ücretleri belirleyen yeniden değerleme oranı her yıl yeniden hesaplanır. 2021 yılında bu oran %9,11; 2022 yılında ise %36,2 olarak açıklanmıştı.
2023 yılında pasaport işlem ücretlerinde %123 gibi yüksek bir oranda artış yaşandı. Buna ek olarak, yılın ikinci yarısında ücretlere %50 zam daha yapıldı. Bu yeni zamla beraber pasaport işlem ücretleri iki katından daha fazla arttı.
Bu zamlar göz önünde bulundurulduğunda ilerleyen dönemde pasaport temin süreçlerinden biri olan pasaport yenileme işlemine de zam gelmesi bekleniyor. Bu sebeple, pasaport işlemleri planlanırken gelecekte gerçekleşecek olası fiyat düzenlemelerinin dikkate alınması gerekir.
IMEI kaydı; yasadışı, sahte, kayıp ve çalıntı cihazları bulmak ile telekomünikasyon hizmetlerini düzenlemek için oldukça önemlidir. Bu sebeple ülkemize getirilen cep telefonlarının IMEI kayıtlarının gerçekleştirilmesi gerekir.
E-Devlet kapısı üzerinden gerçekleştirilen cep telefonu kayıt işlemleri tamamen elektronik ortamda gerçekleşir. Bu sebeple işlemler sırasında herhangi bir belge düzenlenmesi gerekmez. E-Devlet, cep telefonu kaydı konusunda büyük bir kolaylık oluşturur.
T.C. kimlik veya yabancı kimlik numarasına sahip olmayan kişiler e-Devlet sistemine giriş yapamazlar. Bu sebeple cep telefonu kaydı için abone kayıt merkezlerine başvurmaları gerekir. Bu tür başvurular için hazırlanması gereken birkaç belge bulunur.
Kişinin kimliğinin doğrulanabilmesi için pasaport veya nüfus cüzdanı gereklidir.
Kayıt yaptırılacak cihazın 15 haneli IMEI numarası öğrenilmelidir. Numara, *#06# tuşlanarak veya cihazın ayarlar kısmından edinilebilir.
Kayıt için harç ödenmesi gerekir. Ödenen harca ait dekont veya makbuz temin edilmelidir.
Ülkemize dışarıdan getirilen cep telefonlarının IMEI kayıtlarını yapmak yasal bir gerekliliktir. Kayıt için ise ödenmesi gereken bir kayıt ücreti bulunur. IMEI kayıt ücreti 2024 yılında yurt dışından getirilen cep telefonlarının Türkiye'de kullanımı için gereken kayıt ücreti 31.692 TL olarak belirlenmiştir
Türkiye’deki cep telefonu kayıt ücretleri her yıl belirli aralıklarla yeniden düzenlenir. 2023 yılında yapılan üst üste zamların ardından kayıt ücretlerinin ilerleyen süreçte de zamlanacağı öngörülüyor.