Dijital Hizmetler Yasası

Dijital Hizmetler Yasası

Yürürlük tarihi: 17 Şubat 2024

AB’de hizmet sunan online aracılar ve platformlar için 17 Şubat 2024 itibarıyla yeni bir dönem başladı, Dijital Hizmetler Yasası (DSA) tam kapsamıyla yürürlüğe girdi. Bu yasa, yasal olmayan ve zararlı online faaliyetleri önlemek ve bunlarla mücadele etmek için yeni standartlar belirlerken, kullanıcılar ve şirketler için daha fazla şeffaflık ve güvenilirlik sağlıyor.

Dijital Hizmetler Yasası, pazar yerleri, sosyal ağlar, içerik paylaşım platformları, uygulama mağazaları, online seyahat ve konaklama platformları gibi geniş bir yelpazedeki online hizmetler için geçerli geniş bir kapsam içeriyor. Dijital Hizmetler Yasası 25 Ağustos 2023’te büyük ölçekli online platformlar ve büyük ölçekli online arama motorları için kısmen yürürlüğe girmişti.

Dijital Hizmetler Yasası, aracıların ve platformların günlük süreçleri, sistemleri ve arayüzleri üzerinde büyük bir etki yaratacak yeni yükümlülükler ve sorumluluklar getiriyor:

Kullanıcı dostu arayüz DPM

Kullanıcıların yasal olmayan içerik, hizmet veya ürünleri kolay bir şekilde bildirmelerini sağlamak, içerik denetimi (içerik kaldırma ya da hesap erişimi sınırlandırma kararları) ve uyuşmazlık çözümüne yönelik açık ve etkili mekanizmalar sunmak.

Gizlilik, güvenlik ve anonimliği sağlayan veri yönetimi

DSA Şeffaflık Veri Tabanını kullanarak yasal olmayan ve zararlı içeriklerle nasıl mücadele ettikleri konusunda düzenli ve detaylı şeffaflık raporları yayımlamak.

İhtiyaca göre ayrı veya birlikte çalışabilen modüler yapı

Sıralama ve kişiselleştirme dahil olmak üzere online reklamcılık yöntemleri konusunda şeffaf olmak ve kullanıcılara daha fazla kontrol ya da iptal seçenekleri sunmak.

Yerel mevzuata ve uluslararası standartlara uyum

Reşit olmayanları uygunsuz ve zararlı içerik ve reklamlara karşı korumak, bu kişilerin yeterli gizlilik ve güvenlik ayarlarını yapmalarını sağlamak.

Raporlama için analitik gösterge ekranları

Online pazar yerlerindeki satıcıların kimliklerini ve sorumluluklarını doğrulamak, kullanıcıları satın aldıkları mal ve hizmetlerin menşei ve kalitesi hakkında bilgilendirmek.

Dijital Hizmetler Yasası, Avrupa Komisyonunun dijital sektöre yönelik oluşturduğu en iddialı ve kapsamlı yasalardan biri. Bu yasa ayrıca Dijital Pazarlar Yasası, Yapay Zeka Yasası, Veri Yasası, İdari İş Birliği Direktifi (DAC7), Dijital Hizmetler Vergisi Yasası (ViDA), Merkezi Elektronik Ödeme Bilgi Sistemi (CESOP) gibi yeni ve mevcut kanun ve düzenlemelerle de etkileşim halinde bulunuyor. Böylece online hizmetlere yönelik kapsamlı ve dinamik bir hukuk ortamı yaratılıyor. 

Dijital Hizmetler Yasasının online hizmetler için önemli zorluklar ve fırsatlar doğurduğu bilinen bir durum.

Dijital Hizmetler Yasası

Birçok iç (ör. Hukuk/Uyum, BT, mühendislik ve operasyon) ve dış (ör. Avrupa Komisyonu, Dijital Yönetim Kurulu ve Dijital Hizmet Koordinatörleri) paydaşın yer aldığı entegre, riske dayalı ve uyum odaklı bir yaklaşım gerekiyor.

Dijital Hizmetler Yasası

Ayrıca kullanıcı deneyimini de etkiliyor. O yüzden, tasarım seçimlerinin şirketin temel değerleriyle ve hedefleriyle uyumlu bir şekilde özenle yapılması gerekiyor. 

Dijital Hizmetler Yasası

Dijital Hizmetler Yasası kapsamındaki İçerik Uyumunun yoruma açık birçok tanımı bulunuyor. Şirketler tedbirli davranmalı, yanlış pozitifler yerine yanlış negatifleri azaltmayı hedeflemeliler.

Dijital Hizmetler Yasası

Ayrıca yasada, uyumsuzluk ya da gecikme hallerinde, gecikilen ve hizmetin geçici olarak askıya alındığı her gün için, yıllık küresel cironun %6’sı, ortalama günlük küresel cironun %5’i kadar olmak üzere ağır para cezaları ve yaptırımlar yer alıyor.

İletişim

Oktay Aktolun

Oktay Aktolun

Risk, Süreç ve Teknoloji Hizmetleri Lideri, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6468

Bizi takip edin