2021 ve 2022 yıllarında; 7338, 7417, 7420 ve 7421 sayılı Kanunlarla Kurumlar Vergisi Kanunu’nda yapılan değişiklikler başta olmak üzere, bazı konularda açıklama ve düzenlemeleri içeren Kurumlar Vergisi Genel Tebliğ Taslağı, Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesinde yayınlanmıştır.
İdarenin internet sitesinde ayrıca, taslakta yer alan konuların geliştirilmesi, değiştirilmesi veya katkıda bulunulması ile ilgili görüş ve önerilerin 10 Ocak 2023 tarihine kadar kurumlarvergisi@gelirler.gov.tr adresine iletebileceği duyurulmuştur.
2021 ve 2022 yıllarında; 7338, 7417, 7420 ve 7421 sayılı Kanunlarla Kurumlar Vergisi Kanunu’nda yapılan değişiklikler başta olmak üzere bazı konularda açıklama ve düzenlemeleri içeren Kurumlar Vergisi Genel Tebliğ Taslağı, Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesinde yayınlanmıştır.
Tebliğ Taslağında yer alan düzenleme ve açıklamalardan önemli görülenler aşağıda özetlenmiştir.
Tebliğ Taslağında, sermaye yedekleri ve kâr yedekleri kullanılmak suretiyle sermaye artırımında bulunulması neticesinde, sermaye artırımı nedeniyle verilecek bedelsiz hisse senetlerinin;
açıklanmıştır.
Bu açıklama, sermaye yedeklerinin sermayeye eklenmesinden kaynaklanan pay edinimleri açısından bir değişiklik öngörmemektedir. Mevcut Tebliğ açıklaması da bu yöndedir. Ancak kâr yedeklerinin sermayeye eklenmesinden kaynaklanan pay edinimleri açısından öngörülen değişiklik önemli sonuçlar doğuracak niteliktedir ve mevcut yasal düzenlemelere de aykırı olduğu değerlendirilmektedir.
1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin değiştirilmesi öngörülen,”5.6.2.4.3. Bedelsiz olarak elde edilen kazançların durumu” başlıklı bölümünün ikinci paragrafı daha önce iptal davasına konu olmuş, uzun yargılama süreci sonunda, Danıştay tarafından açıklamanın Kanun’a uygun olduğu yönünde karar verilmiş ve Tebliğ açıklaması mevcut haliyle uygulanagelmiştir. Yargılama süreci özetle şu şekildedir:
Yargılama süreci bu şekilde sonlanmışken, Gelir İdaresi Başkanlığının, internet sitesine koyduğu Genel Tebliğ Taslağında yer alan açıklamayla, yargılama sürecinde ısrarla Kanun’a uygun olduğunu savunduğu ve Danıştay tarafından da Kanun’a uygun olduğuna karar verilen açıklamayı değiştirmek istediği anlaşılmaktadır.
Taslakta yer alan açıklama;
1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin değiştirilmesi öngörülen kısmının mevcut metni ile Taslakta yer alan metin aşağıdaki tabloda yer almaktadır:
Mevcut açıklama | Taslakta yer alan açıklama |
5.6.2.4.3. Bedelsiz olarak elde edilen hisse senetlerinin satışından sağlanan kazançların durumu Sermaye yedekleri kullanılmak suretiyle sermaye artırımında bulunulması neticesinde sermaye artırımı nedeniyle verilecek bedelsiz hisse senetlerinin, bu şirkete iştirak edenler yönünden aktif ve pasiflerinde bir artışa neden olmaması gerekir. Dolayısıyla, bedelsiz hisse senetleri nedeniyle aktifte tutulan hisselerin sadece adedi değişecek, bedelinde değişme olmayacaktır. Dönem kârından ayrılan yedekler kullanılmak suretiyle sermaye artırımında bulunulması halinde ise bu işlem sonucu ortaklara bedelsiz hisse senedi verilmesi ile fiilen kâr payı dağıtılması arasında fark bulunmamaktadır. Her iki halde de ortaklar, kurum bünyesinde oluşan kârlar üzerinde tasarrufta bulunma imkanına sahip olmaktadır. Dolayısıyla, kâr yedeklerinden karşılanan sermaye artırımları sonucunda ortaklarca bedelsiz iştirak hissesi iktisap edilmesi durumunda, alınan bu iştirak hisseleri nominal bedelle iştirak hesaplarında izlenecek ve iştirak kazançları istisnası nedeniyle kurumlar vergisine tabi tutulmayacaktır. İştirak edenler yönünden bedelsiz olarak elde edilen hisse senetlerinin satışından doğan kazançların %75’i de maddede yer alan şartlar dahilinde kurumlar vergisinden istisna edilecektir. |
5.6.2.4.3. Bedelsiz olarak elde edilen hisse senetlerinin satışından sağlanan kazançların durumu Sermaye yedekleri ve kâr yedekleri kullanılmak suretiyle sermaye artırımında bulunulması neticesinde sermaye artırımı nedeniyle verilecek bedelsiz hisse senetlerinin, bu şirkete iştirak edenler yönünden aktif ve pasiflerinde bir artışa neden olmaması gerekir. Dolayısıyla, bedelsiz hisse senetleri nedeniyle aktifte tutulan hisselerin sadece adedi değişecek, bedelinde değişme olmayacaktır |
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 10-1/ı maddesinde;
Öte yandan, 7417 sayılı Kanun’la Kurumlar Vergisi Kanunu’na eklenen geçici 15. maddenin onüçüncü fıkrasıyla, daha önce sermaye artırımı yapmış ve indirimden yararlanmaya başlamış olan mükelleflerin, geçmiş dönemlerde indirimden faydalandıkları dönem sayısına bakılmaksızın, 2022 dönemi dahil beş hesap dönemi daha indirimden faydalanmaya devam etmeleri hükme bağlanmıştır.
Gelir İdaresince hazırlanarak internet sitesine konan ve görüşe açılan Tebliğ Taslağında, bu değişikliklere ilişkin açıklamalara yer verilmiş, Tebliğde yer alan açıklama ve örnekler yeni düzenlemeler çerçevesinde revize edilmiştir.
Tebliğ Taslağında yer alan;
7421 sayılı Kanun’la Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 10. maddesinin birinci fıkrasına eklenen (i) bendi hükmüyle, İstanbul Finans Merkezinde faaliyette bulunan kurumların, transit ticaret faaliyetlerinden ve yurt dışında gerçekleşen mal alım satımından elde ettikleri kazançlarının yarısının, belirlenen koşullarla, kurum kazancından indirilmesi öngörülmüştür.
Yayımlanan Tebliğ Taslağında söz konusu düzenlemeye ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.
Taslakta yer alan açıklamalara göre, kurumların söz konusu indirimden yararlanabilmeleri için;
Taslakta, indirimden yararlanan şirketlerin indirime konu faaliyetleri dışındaki diğer gelirleri (kasadaki nakitlerin değerlendirilmesi sonucu oluşan faiz gelirleri, dövizlerin değerlemesinden kaynaklanan kur farkları ve iktisadi kıymetlerin elden çıkarılmasından doğan gelirler gibi) ile olağan dışı gelirlerinin indirim kapsamında değerlendirilmeyeceği açıklanmıştır.
Taslakta ayrıca;
gerektiği belirtilmiştir.
03.11.2022 tarih ve 7420 sayılı Kanun’la Kurumlar Vergisi Kanunu’na eklenen 32/B maddesiyle, sermaye azaltımında, sermayenin unsurlarına (nakit, sermaye yedekleri, kâr yedekleri, vb) ve sermayenin unsurlarının sermayeye eklenmesinden sermaye azaltımı yapıldığı tarihe kadar geçen zamana bağlı olarak farklı şekillerde vergileme yapılması öngörülmüştür.
Düzenlemeye göre;
Gelir İdaresi tarafından hazırlanan Tebliğ Taslağında, yukarıda özetlenen düzenlemeye ilişkin ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Taslakta yer alan açıklamalardan özellikle dikkat çeken bazı konular aşağıda özetlenmiştir.
Tebliğ Taslağında;
belirtilmiştir.
Tebliğ Taslağında;
açıklanmıştır.
Taslakta;
açıklanmıştır.
Tebliğ Taslağında, kısmi bölünme sonucunda sermaye konulan şirketten alınan hisselerin devreden şirket ortaklarına verilmesi nedeniyle yapılan sermaye azaltımında, sermayeye eklenmiş olan unsurların devralan şirkete devredilmesi ve bu şirket nezdinde söz konusu unsurların takip edilmesi halinde, bölünen şirket nezdindeki sermaye azaltımı nedeniyle bu aşamada herhangi bir vergileme söz konusu olmayacağı açıklanmıştır.
Taslakta, kısmi bölünme sonrası sermaye unsurlarını devralan şirket nezdinde sermaye azaltımına gidilmesi halinde ise azaltılan sermaye unsurlarının niteliğine göre Tebliğde açıklandığı şekilde vergileme yapılacağı belirtilmiştir. Bu durumda, beş tam yıllık sürenin tespitinde, öz sermaye kalemlerinin devreden şirketin sermayesinde kaldığı süreler de devralan şirket tarafından dikkate alınacaktır.
Tebliğ Taslağında, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94. maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan, tam mükellef sermaye şirketlerinin iktisap ettikleri kendi hisse senetleri ve ortaklık paylarıyla ilgili kâr dağıtım stopajı öngören düzenlemeyle, sermaye azaltımında vergilemeye yönelik hükümler içeren Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32/B maddesinin birbirinden farklı iki hususu düzenlediği belirtilerek, sermaye azaltımı dolayısıyla azaltılan tutar üzerinden yapılması gereken vergi kesintisi ile sermaye şirketlerinin iktisap ettikleri kendi payları üzerinden dağıtılmış kar payı sayılan ve vergi kesintisi yapılan tutarın birbirinden farklı kaynakları ihtiva ettiği açıklanmış, yapılması gereken vergileme bir örnekle açıklanmıştır.
İlgili Tebliğ Taslağı metnine aşağıdaki bağlantı yardımıyla ulaşabilirsiniz.