e-Arşiv Uygulamaları İptal, İhtar/İtiraz Kılavuzu Yayımlandı

Vergi | Vergi Teknolojileri Bülteni - 2021/11 | İptal, İtiraz, Portal, e-belge

Özet:

03.05.2020 tarihinde e- Arşiv Uygulamalarında (e-Arşiv Fatura, e-SMM) düzenlenen belgeler için düzenleyicisi ve belgenin alıcıları tarafından kullanılması suretiyle, belgelerin elektronik ortamda iptal/itiraz talepleri oluşturulması ve iptal/itiraz taleplerinin elektronik ortamda onaylanmasına ilişkin usul, esas ve sürelerin belirlendiği “e-Arşiv Uygulamaları (e-Arşiv Fatura, e-SMM) İptal, İhtar/İtiraz Bildirim Kılavuzu” yayımlanmıştır.

Düzenlemeyi Yapan Kurum: Gelir İdaresi Başkanlığı
Yürürlük tarihi: 03.05.2021

Noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi ile yapılan ihbar veya ihtarlar ile e-Belge iptal işlemlerinin 1/5/2021 tarihinden itibaren, ebelge.gib.gov.tr adresinde yayınlanacak kılavuzda belirtilen usul, esas ve süreler içinde, elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi işlem sistemine bildirilmesi zorunluluğu getirilmiştir.

Bu kapsamda e-Arşiv Fatura ve e-SMM belgeleri için sistem üzerinden iptal işlemi gerçekleştirmeleri mümkün bulunduğu gibi harici itiraz yollarının (noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile) kullanılmasına engel teşkil etmemektedir ancak harici yollarla yapılan itiraz işlemlerinin sistem üzerinden bildirilerek alıcı/satıcının onayına sunulması gerekmektedir. e-Arşiv Faturalar ve e-SMM belgeleri sistem üzerinden iptal/itiraz işlemlerinin gerçekleştirilmesi özellikle sistem bilgileri ile beyan, bildirim ve formlardaki bilgilerin uyumluluğunun sağlanması açısından gereklidir. 

Sistem üzerinden gerçekleştirilebilecek işlemler aşağıdaki gibi özetlenmiştir. Söz konusu işlemler GİB portal yöntemini kullanan e-Arşiv Fatura ve e-SMM kayıtlı kullanıcısı olan mükellefler mali mühür/elektronik imzaları ile GİB Portal Uygulamasına giriş yaparak, Özel Entegratör ve Entegrasyon Yöntemini kullanan mükellefler ile kayıtlı e-Belge kullanıcısı olmayan (5000/30000 TL üzeri belgeleri GİB portaldan düzenleyen) mükellefler ise İnteraktif V.D kullanıcı kodu ve şifreleri ile 5.000 TL ve 30.000 TL e-Arşiv Fatura Portalına giriş yaparak gerçekleştirilebilir.

1. İptal Süreci

İptal işlemi her durumda 8 günlük süre içinde yapılmalıdır. e-Arşiv Fatura ve e-SMM belgelerinin iptal işlemlerinde 8 günlük sürenin tespiti e-belgenin alıcıya iletilme tarihinden itibaren başlar.

  • Kendisine Düzenlenen e-Belgeler İçin İptal Talebi Oluşturma
  • Kendisi Tarafından Düzenlenmiş e-Belgeler İçin Gelen İptal Talebini Onaylama / Reddetme
  • Düzenleyen Tarafından İptal Talebi Oluşturma
  • Adıma Düzenlenen e-Belgeler İçin Gelen İptal Talebini Onaylama / Reddetme

2. İtiraz Bildirim Talebi

İtiraz bildirim talebini hem satıcı hem de alıcı başlatabilir.

  • Kendisine Düzenlenen e-Belgeler İçin İtiraz Talebi Oluşturma
  • Kendisi Tarafından Düzenlenmiş e-Belgeler İçin Gelen İtiraz Talebini Onaylama / Reddetme
  • Düzenleyen Tarafından İtiraz Talebi Oluşturma
  • Adıma Düzenlenen e-Belgeler İçin Gelen İtiraz Talebini Onaylama / Reddetme

Yukarıda belirtilen süreçlere ilişkin detaylar kılavuzda açıklanmıştır. İlgili kılavuza aşağıdaki bağlantılar yardımıyla ulaşabilirsiniz.

https://ebelge.gib.gov.tr//dosyalar/e-Arsiv_Uygulamalari_Iptal_Ihtar_Itiraz_Bildirim_Kilavuzu_V.1.0.pdf

İletişim

Yasemin Bekgöz

Yasemin Bekgöz

Vergi Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6840

Ömer Bilir

Ömer Bilir

Vergi Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6966

Bizi takip edin