e-Fatura Uygulaması İptal, İhtar/İtiraz Kılavuzu Yayımlandı

Vergi | Vergi Teknolojileri Bülteni - 2021/12 | İptal, İtiraz, Portal, e-Belge

Özet:

12.05.2021 tarihinde e- Fatura Uygulamasında düzenlenen faturalar için düzenleyicisi ve faturanın muhatabı alıcıları tarafından kullanılması suretiyle, düzenlenmiş faturaların elektronik ortamda iptal/itiraz talepleri oluşturulması ve iptal/itiraz taleplerinin elektronik ortamda onaylanmasına ilişkin usul, esas ve sürelerin belirlendiği “e-Fatura Uygulaması İptal, İhtar/İtiraz Bildirim Kılavuzu” yayımlanmıştır.

12.05.2021 e-Arşiv Teknik Kılavuzu ve Paketi Güncellenmiştir. Güncelleme kapsamında; e-Arşiv Fatura ve e-SMM belgeleri için İtiraz Raporu eklenmiş olup İtiraz rapor elamanları açıklanmıştır.

Düzenlemeyi Yapan Kurum: Gelir İdaresi Başkanlığı
Yürürlük tarihi: 12.05.2021

Noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi ile yapılan ihbar veya ihtarlar ile e-Belge iptal işlemlerinin 1/5/2021 tarihinden itibaren, ebelge.gib.gov.tr adresinde yayınlanacak kılavuzda belirtilen usul, esas ve süreler içinde, elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi işlem sistemine bildirilmesi zorunluluğu getirilmiştir.

Bu kapsamda e- Fatura için sistem üzerinden iptal işlemi gerçekleştirmeleri mümkün bulunduğu gibi harici itiraz yollarının (noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile) kullanılmasına engel teşkil etmemektedir ancak harici yollarla yapılan itiraz işlemlerinin sistem üzerinden bildirilerek alıcı/satıcının onayına sunulması gerekmektedir. e-Faturalar sistem üzerinden iptal/itiraz işlemlerinin gerçekleştirilmesi özellikle sistem bilgileri ile beyan, bildirim ve formlardaki bilgilerin uyumluluğunun sağlanması açısından gereklidir. 

Sistem üzerinden gerçekleştirilebilecek işlemler aşağıdaki gibi özetlenmiştir.

1.     İptal Süreci

İptal işlemi her durumda 8 günlük süre içinde yapılmalıdır. e- Fatura belgelerinin iptal işlemlerinde 8 günlük sürenin tespiti e-belgenin alıcıya iletilme tarihinden itibaren başlar.

  • Alıcının İptal Talebi Oluşturması
  • Satıcının Alıcı Tarafından İletilen İptal Talebini Onaylaması / Reddetmesi
  • Satıcı Tarafından İptal Talebi Oluşturma
  • Alıcının Satıcı Tarafından İletilen İptal Talebini Onaylaması / Reddetmesi

2.    İtiraz Bildirim Talebi

İtiraz bildirim talebini hem satıcı hem de alıcı başlatabilir.

  • Alıcının İtiraz Talebi Oluşturması
  • Satıcının Alıcı Tarafından İletilen İtiraz Talebini Onaylaması / Reddetmesi
  • Satıcı Tarafından İtiraz Talebi Oluşturma
  • Alıcının Satıcı Tarafından Gelen İtiraz Talebini Onaylaması / Reddetmesi

e-Arşiv Teknik Kılavuzu ve Paketi güncellenmesi kapsamında;

  • “XSD Gösterimi” başlıklı bölümde değişiklik yapılmıştır. Şemaya e-Arşiv Fatura ve e-SMM belgeleri için İtiraz Raporu eklenmiştir.
  • “FaturaItiraz” başlıklı bölüm eklenmiştir. e-Arşiv Fatura İtiraz elemanları açıklanmıştır.
  • “serbestMeslekMakbuzItiraz” başlıklı bölüm eklenmiştir. e-SMM itiraz elemanları açıklanmıştır.

Yukarıda belirtilen süreçlere ilişkin detaylar kılavuzda açıklanmıştır. İlgili kılavuza aşağıdaki bağlantılar yardımıyla ulaşabilirsiniz.

İletişim

Yasemin Bekgöz

Yasemin Bekgöz

Vergi Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6840

Ömer Bilir

Ömer Bilir

Vergi Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6966

Bizi takip edin