Mali tatil

  • Köşe Yazısı
  • 10 dakikalık okuma
  • 27 Haziran 2024
Recep Bıyık

Recep Bıyık

Mevzuat Eğitim ve Araştırma Başkanı, PwC Türkiye

Mali Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’a göre, her yıl temmuz ayının birinden yirmisine kadar  mali tatil uygulanıyor. Haziran ayının son gününün tatil günü olması halinde, malî tatil, temmuz  ayının ilk iş gününü takip eden günden başlıyor.  

Bu düzenlemeye göre, bu yılın mali tatili, 2 Temmuz Salı günü başlıyor. 

Kanun’da yer alan düzenlemeye göre; 

  • Son günü mali tatile rastlayan kapsamdaki kanuni ve idari süreler, mali tatilin son gününü  izleyen tarihten itibaren yedi gün uzuyor. 
  • Mali tatilin sona erdiği günü izleyen beş gün içinde biten kanuni ve idari süreler, tatilin son  gününü izleyen tarihten itibaren beşinci günün mesai saati bitiminde sona eriyor. 

Mali tatil nedeniyle uzayan süreler 

Son günü mali tatile rastlayan bazı süreler, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi  gün uzamış sayılıyor. Bu düzenleme kapsamında olan süreler şunlar: 

  • Beyana dayanan tarhiyatta, beyanname verme süresi (istisnaları aşağıda). Ancak mali tatil  süresinin sonu beklenmeden beyannamelerin verilmesi de mümkün. 
  • İkmalen, re’sen veya idarece yapılan tarhiyata ilişkin olup vadesi mali tatile rastlayan vergiler ile  vergi cezaları ve gecikme faizlerinin ödeme süresi. 
  • Uzlaşma veya cezada indirim talebinde bulunma süresi. Mali tatil süresi içinde uzlaşma veya  cezada indirim talebinde bulunulmasına bir engel yok.  
  • Vergilendirmeye ilişkin olaylarla ilgili olarak Hazine ve Maliye Bakanlığınca veya vergi  dairelerince devamlı bilgi verme çerçevesinde istenecek bilgilerin verilmesine ilişkin süre. 

Mali tatil nedeniyle işlemeyen süreler 

Yasal düzenleme gereği, mali tatil nedeniyle aşağıdaki süreler işlemez. Bu süreler, malî tatilin  bitiminden itibaren tekrar işlemeye başlar. 

  • Muhasebe kayıt süreleri  
  • Vergi Usul Kanunu’nun 153-170. maddelerinde düzenlenen bildirme süreleri 
  • Dava açma süresi 

Mali tatil süresince defter ve belgelerin ibrazı, vergi incelemesine başlama 

Mahkeme kararı veya Cumhuriyet savcılıklarının talebi üzerine veya aramalı incelemeler hariç, mali  tatil süresince işyerinde incelemeye başlanılması ve inceleme amacıyla defter ve belgelerin bu süre  içinde ibrazının istenmesi mümkün değil. 

Mali tatil süresinden önce başlanılmış olan incelemeler devam edebilir. Ancak, bu süre içinde ilave  defter, belge ve bilgi talep edilemez ve mükellef tutanak imzalamaya davet edilemez. 

Defter ve belgelerin ibrazına ilişkin bir yargı kararı 

Konu Mali Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’un 1. maddesinde açıkça düzenlenmiş ama mali  tatil süresi içinde zaman zaman inceleme amacıyla defter belge ibrazı talepleriyle karşılaşılabiliyor.  Bu konu geçmişte dava konusu da olmuş. Yeri gelmişken konuyla ilgili güncel bir yargı kararından  bahsedeyim. 

Dava konusu olayda, yasal defter ve belgelerini incelemeye ibraz etmeyen davacı adına, katma değer  vergisi indirimlerinin reddi suretiyle üç kat vergi ziyaı cezalı katma değer vergisi salınmış. 

Danıştay kararında yer alan özete göre ilk derece mahkemesi, usulüne uygun olarak tebliğ edilen  yazıyla defter ve belgeler istenildiği halde, herhangi bir mücbir sebep olmaksızın incelemeye ibraz  edilmediği gerekçesiyle, salınan vergi ve kesilen cezalarda hukuka aykırılık görmemiş ve davayı,  istinaf başvurusunu inceleyen Bölge İdare Mahkemesi de vergi mahkemesi kararını usul ve hukuka  uygun bulmuş ve istinaf başvurusunu reddetmiş. 

Temyiz başvurusunu inceleyen Danıştay Üçüncü Dairesi, defter ve belge ibrazına ilişkin yazının,  mali tatil süresi içinde ilgiliye tebliğ edilerek defter ve belge ibrazının istenmesini Mali Tatil İhdas  Edilmesi Hakkında Kanun’a aykırı bulmuş ve davanın reddi yolundaki karara yöneltilen istinaf  başvurusunun reddi yolundaki Vergi Dava Dairesi kararını bozmuş. (Danıştay Üçüncü Dairesinin  27 Ekim 2020 tarihli ve E:2018/5946 K:2020/4225 sayılı kararı.) 

Bölge İdare Mahkemesinin, Danıştayın bozma kararına uyarak verdiği karar, Danıştay Üçüncü  Dairesi tarafından onanmış. (Danıştay Üçüncü Dairesinin 13 Eylül 2021 tarih ve E:2021/2310  K:2021/3705 sayılı kararı.) 

Mali tatil süresince bilgi isteme ve tebligat işlemleri 

Mali tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri ile mahsup taleplerine yönelik olanlar hariç, bilgi  isteme taleplerinin mükelleflere, vergi ve ceza sorumlularına bildirilmesi mümkün değil. 

Mahsup taleplerine yönelik bilgi isteme talepleri mali tatil süresi içerisinde de bildirilebilir. Gerek  mali tatil süresinden önce gerekse de mali tatil süresi içerisinde gerçekleşen söz konusu bilgi isteme  taleplerine ilişkin tebligat işlemlerinde süre uzamıyor. 

Mali tatilin sona erdiği günü izleyen beş gün içinde biten kanuni ve idari süreler 

Mali tatilin sona erdiği günü izleyen beş gün içinde biten kanuni ve idari süreler, tatilin son gününü  izleyen tarihten itibaren beşinci günün mesai saati bitiminde sona eriyor. 

Önceki yıllarda, haziran ayına ait muhtasar ve KDV beyannamelerinin verme süresi, bu düzenleme  çerçevesinde beş gün uzuyordu. Ancak 2019 ve 2022 yıllarında yayımlanan iki Vergi Usul Kanunu  Sirküleri ile başta muhtasar ve KDV beyannamelerinin verme ve ödeme sürelerinin yeniden  belirlenmesi sonrasında, mali tatilin bu beyannamelerin verme süresine bir etkisi kalmadı. 

Beyanname verme süresi uzamış olan vergilerde ödeme süresi 

Beyana dayanan ve beyanname verme süresi malî tatil nedeniyle uzamış olan vergilerde ödeme  süresi (aynı ay içerisinde kalmak kaydıyla), uzayan beyanname verme süresinin son gününü izleyen  günün mesai saati bitimine kadar uzuyor. 

Bu çerçevede bu yıl, haziran ayına ait vergi sorumlularının tevkif ettikleri katma değer vergisinin  ödeme süresi, 26 Temmuz 2024 tarihine uzamış oldu. 

Mali tatil kapsamında olmayan süreler / vergiler 

Yasal düzenleme gereği, aşağıdaki vergi, resim ve harçlar hakkında mali tatil uygulanmıyor.

  • Özel tüketim vergisi 
  • Banka ve sigorta muameleleri vergisi 
  • Özel iletişim vergisi 
  • Şans oyunları vergisi 
  • Gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından tarh ve/veya tahsil edilen (ithalde  alınan katma değer vergisi, emlak vergisi, çevre temizlik vergisi gibi) vergi, resim ve harçlar. 

Öte yandan, özel kanunlarında ödeme süreleri tespit edilmemiş amme alacaklarının ödeme  sürelerinin, 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tayin edilmesi ve tayin edilen sürelerin de mali  tatile rastlaması halinde, bu alacaklar için belirlenen ödeme süreleri, mali tatil nedeniyle uzamıyor.

2024 Temmuz mali takvimi 

Yukarıda özetlediğim gibi, bazı sınırlı durumlar dışında mali tatil, beyan ve ödeme sürelerini fazla  değiştirmiyor. Mali tatil esas olarak beyan ve ödeme süreleri dışındaki, örneğin inceleme amacıyla defter ve belge ibraz süresi, kayıt süresi, bazı bilgi verme yükümlülüğüne ilişkin süreler gibi süreleri  etkiliyor. 

Haziran 2024 dönemi, 5602 sayılı Kanun’da tanımlanan şans oyunlarıyla ilgili veraset ve intikal  vergisi beyan ve ödeme zamanı ve sorumlu sıfatıyla verilen katma değer vergisi beyannamesi  üzerine tahakkuk eden verginin ödeme süresi gibi, sık uygulama alanı olmayan bazı mali  yükümlülüklere olan etkilerini görmek isteyenler, mali tatil nedeniyle değişen yükümlülük  tarihlerine, www.gib.gov.tr veya www.pwc.com.tr/mali-takvim internet adreslerinde yer  alan mali takvimden ulaşabilir.

İletişim Formu

PwC çözümleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için bize ulaşın

Bizi takip edin