28. Küresel CEO Araştırması

Yarının eşiğinde dönüşüm

28. Küresel CEO Araştırması
  • Araştırma
  • 10 dakikalık okuma
  • 21/01/25

CEO’lar üretken yapay zekânın şimdiden verimi arttırdığını ve sürdürülebilirlik yatırımlarının da getirilerinin yükseldiğini söylüyorlar. Buradaki zorluk ise dönüşümün kapsamını genişletmek ve hızını arttırmak. 

Bazı CEO’lar, çağımızı tanımlayan güçlerin içinde barındırdığı büyüme ve değer yaratma potansiyelini yakalayabilmek için hızlı hareket ediyorlar. İklim değişikliğinin beraberinde getirdiği tehditlere ve fırsatlara odaklanarak üretken yapay zekâya yatırım yapıyorlar; yeni şekillerde değer yaratabilmek için faaliyetlerini ve işletme modellerini kökten değiştiriyorlar. Bazıları ise liderlik tarzları ve atalete yol açan iş süreçleri nedeniyle hala yavaş ilerliyor.  

Bu ikinci grubun önünde iki alternatif var; ya dönüşümle ilgili çalışmalarını hızlandıracaklar ya da umutlarına sarılacaklar; yapay zekânın ve düşük karbonlu ekonomiye geçişin ekonomide dönüşüme ilişkin istenen değerin yaratılmasını sağladığı bir dönemde sadece küçük değişiklikler yaptıkları günümüzün faaliyet ve organizasyon modellerinin hâlâ işe yarayacağına dair umutlarına. 

Bölüm 1 İki belirleyici unsur: Yapay zekâ ve iklim değişikliği

Yapay zekânın erken dönem potansiyeli 

CEO’ların yarısından fazlası (%56), GenAI’nin çalışanların zamanlarını kullanma verimliliğini artırdığını belirtirken, yaklaşık üçte biri gelirde (%32) ve kârlılıkta (%34) artış kaydettiklerini ifade ediyor. Önümüzdeki yıl için kârlılık üzerindeki etkiler konusundaki beklentiler, geçen yıl ile benzer düzeyde ve CEO’ların yaklaşık yarısı (%49) artış bekliyor. İstihdam üzerindeki etkiler açısından bakıldığında, CEO’ların %13’ü son 12 ayda GenAI nedeniyle iş gücünü azalttıklarını belirtirken, biraz daha yüksek bir oran (%17) iş gücünde artış olduğunu bildiriyor.

CEO'ların yaklaşık yarısı, bir yıl önceki beklentilere benzer şekilde, GenAI'nin önümüzdeki yıl kârlılığı artırmasını bekliyor​

S. Üretken yapay zekâ, önümüzdeki 12 ay içinde şirketinizin kârlılığını ne ölçüde artıracak veya azaltacak?​
(Yalnızca 'önemli ölçüde artış', 'orta düzeyde artış' ve 'hafif artış' yanıtları gösteriliyor)​​​

*Üretken yapay zekâ, metin, kod ve görüntüler gibi yapılandırılmamış verileri oluşturabilen, geliştirebilen, özetleyebilen ve analiz edebilen bir yapay zekâ türüdür.
Baz (2024): Tüm katılımcılar (4702)
Baz (2025): Önümüzdeki 12 ay içinde herhangi bir derecede üretken yapay zekâyı benimsemeyi planlayan tüm katılımcılar (4089)


İklim değişikliği ile ilgili alınan aksiyonların getirdiği fırsatlar

CEO’ların yarısından fazlası (%56), GenAI’nin çalışanların zamanlarını kullanma verimliliğini artırdığını belirtirken, yaklaşık üçte biri gelirde (%32) ve kârlılıkta (%34) artış kaydettiklerini ifade ediyor. Önümüzdeki yıl için kârlılık üzerindeki etkiler konusundaki beklentiler, geçen yıl ile benzer düzeyde ve CEO’ların yaklaşık yarısı (%49) artış bekliyor. İstihdam üzerindeki etkiler açısından bakıldığında, CEO’ların %13’ü son 12 ayda GenAI nedeniyle iş gücünü azalttıklarını belirtirken, biraz daha yüksek bir oran (%17) iş gücünde artış olduğunu bildiriyor.

CEO’ların üçte biri, çevre dostu yatırımlar sayesinde gelirlerinde artış olduğunu bildiriyor.

S. Son beş yılda şirketiniz tarafından başlatılan çevre dostu yatırımların, aşağıdaki belirtilenler üzerinde ne ölçüde artışa veya azalışa neden olduğunu düşünüyorsunuz?​

*Çevre dostu. yatırımlara örnek olarak enerji verimliliği sağlayan operasyonlara geçiş, daha çevreci ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi ve emisyon azaltıcı teknolojilerin uygulanması verilebilir
Baz: Son beş yılda şirketleri çevre dostu yatırımlar başlatmış olan tüm katılımcılar (3991)

Bölüm 2 Olağan(üstü) işler

Genel görünüm ve tehditler

CEO’ların neredeyse %60’ı, önümüzdeki 12 ay içinde küresel büyümenin iyileşmesini bekliyor. Bu oran, geçen yıl %38 ve iki yıl önce %18 seviyesindeydi. Ayrıca CEO’lar, şirketlerinin gelir artışı ve istihdam görünümü konusunda genel olarak iyimserliklerini koruyor. Kısa vadeli tehditler açısından bakıldığında, makroekonomik dalgalanmalar ve enflasyon, küresel ölçekte en büyük endişeler olmaya devam ediyor, ancak bu durum coğrafi olarak önemli farklılıklar gösteriyor.


Büyük yeniden yapılandırma

CEO’ların neredeyse %40’ı, şirketlerinin son beş yılda en az bir yeni sektörde rekabet etmeye başladığını söylüyor. Bu şirketler arasında, CEO’ların yaklaşık üçte biri, gelirlerinin en az %20’sinin yeni sektörlerden geldiğini belirtiyor.  

10 CEO’dan biri, şirketlerinin son beş yılda yeni sektörlerde rekabet etmeye başladığını belirtiyor.

S. Son beş yılda şirketiniz, daha önce rekabet etmediği herhangi bir sektör veya endüstride rekabet etmeye başladı mı?

Baz: Tüm katılımcılar (4701)  Veriler, katılımcıların kendi sektörlerini seçtiği durumlarda yeniden kodlanacak şekilde düzenlenmiştir.

Bölüm 3 Yeniden keşfetmenin sürekliliği

Stratejik kararlar alırken, CEO’ların yalnızca yaklaşık yarısı genellikle yatırım hipotezine ters düşebilecek bilgileri dahil ediyor. Benzer şekilde, CEO’ların yaklaşık %60’ı stratejik kararları genellikle sürecin kalitesinden ziyade sonuçlara göre değerlendiriyor. Daha yüksek kaliteli karar alma süreçleri ise daha yüksek kâr marjlarıyla ilişkilendiriliyor.

CEO’ların yalnızca üçte biri, yapay zekânın temel iş süreçlerine entegre edilmesine yüksek düzeyde güven duyuyor. Yapay zekâya güven duyan CEO’lar, son 12 ayda GenAI’den daha yüksek kazançlar elde ettiklerini ve önümüzdeki yıl bu teknolojiden daha yüksek kazançlar beklediklerini belirtiyor. 

Birçok CEO, stratejik karar alma süreçlerinde «en iyi uygulamaların» tamamını düzenli olarak kullanmıyor.

S. Stratejik kararlar alırken*, aşağıdaki eylemleri ne sıklıkla gerçekleştiriyorsunuz? ​

('Zamanın %60'ından fazlasında' verilen yanıtlar gösterilmektedir. )

^En iyi uygulama değil
*Stratejik kararlar, önemli kaynakların tahsisini gerektiren ve uzun vadeli kârlılık ile büyümeyi etkileyen önemli kararlardır.
Baz: Tüm katılımcılar (4701)

Sonuç

Bu yılın araştırması, bazı CEO’ların bu soruları zaten sorduğunu ve üst yönetim ekipleri ve yönetim kurullarıyla birlikte tutarlı yanıtlar geliştirmeye başladığını doğruluyor. Bu grup için asıl zorluk, makroekonomik koşullar, jeopolitik yeniden yapılanmalar ve ilerlemeyi engelleyebilecek diğer tehditler arasındaki etkileşimin farkında olarak ivmeyi korumak.

Bu konulara henüz ciddi bir şekilde eğilmeye başlamamış olan CEO’lar için ise henüz geç değil. Ancak, bu liderler açıkça geride kalıyor. Bu yarışı yakalamak, müşteri ihtiyaçlarının ve rekabet ortamının nasıl değiştiğine dair sistematik bir bakış açısı geliştirme çabasıyla başlıyor. Ardından uygulama geliyor: net bir yeniden yapılanma öncelikleri seti, doğru kararlarla desteklenen ve kaynakların ölçekli bir şekilde yeniden tahsis edilmesiyle hayata geçirilen, yarının getirebileceklerine dair sınırlı bir iyimserlikle sürdürülen bir süreç. 

28. Küresel CEO Araştırması

Yarının eşiğinde dönüşüm

Dokümanı indirin (PDF of 9.75mb)

İletişim

Aslıhan Dellaloğlu Karacalı
Aslıhan Dellaloğlu Karacalı

Pazarlama ve İletişim, Direktör, PwC Türkiye

Bizi takip edin: