Vergi sahiplerinde bulundurulması zorunlu olan vergi levhası, vergi esasına dayanarak kazanç sağlamak ile bu kazançlar çerçevesinde vergi miktarını gösteren ve Maliye Bakanlığı tarafından onaylanan bir belgedir. Eskiden vergi levhasını asmak zorunlu tutulurken yapılandırılan yeni kanun çerçevesinde bu zorunluluk kalkmıştır. 6111 sayılı kanunun 82. maddesi gereğince vergi levhası bulunan iş yerleri, mağaza ya da satış şubelerinde sadece vergi levhasının alınması zorunludur ve levhayı asmak ile ilgili olan sorumluluk kaldırılmıştır. Vergi Usul Kanunu’nun 5. maddesi gereğince vergi mükellefleri ve sermaye şirketlerinin düzenli olarak vergi tarhı esas alınarak kazanç tutarları ve isabetleri hesaplanarak vergi miktarlarını belirten vergi levhalarını almak zorunlulukları vardır.
Vergi levhasını almak için gerekli olan bilgilere değinmeden önce kimlerin vergi levhasını almakla yükümlü olduklarına değinelim. Vergi levhası, gelir vergisi ve kurumlar vergisi olarak iki ana kategoriye ayrılmaktadır. Ticari ve zirai kazanç sahipleri, serbest meslek sahipleri, kolektif ve komandit şirket ortakları için gelir vergisi altında vergi levhası zorunludur. Kurumlar vergisinde ise anonim, limited ve eshamlı komandit şirket sahiplerinin vergi levhası bulunmak zorundadır.
Alınan vergi levhalarının içermesi gereken bazı bilgiler mevcuttur. Vergi levhasını alacak olan kişinin adı soyadı, ticaret unvanı, iş yeri adresi, vergi kimlik numarası, bulunduğu vergi dairesinin adı, vergi türü, iş başlangıç tarihi, faaliyetin kodu ve türü ve faaliyet durumu gibi bilgiler vergi levhası üzerinde belirtilmelidir. Vergi levhası almak için gerekli olan bilgiler beyan edilen iş yeri için son 3 yıla ait vergi matrahı, takvim yılı için gerçekleşmesi muhtemel vergi ve Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından verilen onay kodudur. Bu bilgiler ile vergi levhası almak için başvuru yapılır.
Vergi levhası alımı için gerekli olan bilgiler ilgili kurumun web sitesi üzerinden eksiksiz ve doğru bir şekilde beyan edilmelidir. Bu gerekli evraklar ise şu şekilde sıralanabilir:
İş yeri adresini beyan eden belge (Kira ya da tapu sözleşmesinin fotokopisi olabilir).
Şirket kuruluşu ve muhasebe işlemlerinin yürütülebilmesi için noter onaylı vekaletname.
Gelir İdare Başkanlığının İnteraktif Vergi Dairesi kayıt yaptırma.
Vergi levhası için gerekli olan belge ve bilgiler eksiksiz bir şekilde hazırlandığında sırada ücret ödemeleri gelir. Şahıs şirketleri, yeni kurulan işletmeler ya da küçük ölçekli girişim şirketlerinin alması zorunlu olan vergi levhası için gerekli ücretlendirmeler gereken belgelere göre değişiklik göstermektedir.
Noter tarafından onaylı olarak alınan vekaletname ya da imza beyannamesi, defter bedeli ve damga vergisi gibi pek çok resmi belge ayrı ayrı ücretlendirmeye sahiptir. Gerekli belgelerin ücretlerinin toplamı ortalama olarak 625 TL’yi bulmaktadır. Bu ücretler içerisinde imza beyannamesi 140 TL, muhasebeci vekaleti 150 TL, defter bedeli 300 TL, damga vergisi 35 TL gibi giderler yer almaktadır. Ayrıca gerekli kira ya da tapu fotokopisi, vergi levhasının sahibine ait biyometrik fotoğraf gibi belgeler de ayrı bir gider olarak görülmektedir. Bu ücretler içerisinde bulunan yıla göre değişiklik gösterebilir.
İnternet üzerinden vergi levhası oluşturmak için Gelir İdare Başkanlığının web sitesi kullanılır. İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden gerekli bilgi ve belgelerin gösterilmesi ile vergi levhası başvurusunda bulunulur. İnternet üzerinden vergi levhası almak için takip edilmesi gereken işlemler sırası ile şu şekildedir:
Gelir İdare Başkanlığının web sitesine giriş yapınız.
Ana sayfa üzerinde bulunan “E-İşlemler” sekmesinden ilgili sekmeyi seçiniz. İnternet Vergi Dairesi ya da İnteraktif Vergi Dairesi adresine yönlendirme yapınız.
Size ait olan giriş bilgileri ile şifrenizi ve kullanıcı kodunuzu girerek giriş yapınız.
Vergi levhası üzerinde yer alan bilgileri eksiksiz bir şekilde doldurunuz.
Ek olarak istenen belgeleri de sisteme yükledikten sonra vergi levhası talebinde bulunabilirsiniz.
İnternet üzerinden e-Vergi levhası oluşturmak için GİB adresinden İnteraktif Vergi Dairesi sayfasına giderek giriş yapınız. Açılan ekranda sekmeler menüsünden “e-Vergi oluştur” seçeneğini seçerek işlemleri başlatınız. Vergi levhası bilgileri seçeneğini tıklayarak sorgulama işlemini başlatınız. Her bir vergi levhası için gerekli bilgiler girilerek e-Vergi levhası sorgulaması ve alınması yapılmaktadır. Bu doğrultuda;
Gelir vergisi mükellefleri için kimlik numarası ve mükellef vergi kimlik numarası.
Kurumlar vergisi için şirketin vergi kimlik numarası girilecektir.
Kurumlar vergisi için mükelleflerin T.C. kimlik bilgilerinin girilmesi zorunlu değildir. Vergi levhası oluşturma seçeceğini seçtiğinizde son üç yıla ilişkin yasal vergi levhalarını bastırabilirsiniz.
Vergi levhası bulundurması zorunlu olan mükelleflerin vergi levhalarının bulunmadığı tespit edilirse Vergi Usul Kanunu çerçevesinde cezai işlem uygulanmaktadır. Vergi Usul Kanunu’nun 353. maddesinin 4. bendine göre vergi levhası bulundurmadığı testi edilen mükellefler için özel usulsüzlük para cezası uygulanır. Resmi Gazete’de yayınlanan tebliğ ile bu ceza miktarı 2023 yılı itibariyle farklı mükelleflere göre 26 Lira’dan 700 Lira’ya kadar değişmektedir. Denetimlerde vergi levhasının bulunmadığı tespit edilirse iş yeri sahibi hem vergi levhasını çıkarmak zorunda hem de tarafına yazılan cezayı ödemek zorunda kalır.
Vergi levhası sorgulama işlemi hem e-Devlet üzerinden hem de Gelir İdaresi Başkanlığının İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden gerçekleştirilmektedir. GİB üzerinden yapılan sorgulamanın işlemleri yukarıda belirtilmiştir. E-Devlet üzerinden vergi sorgulaması yapmak için izlenmesi gereken işlemler ise şu şekildedir:
Kimlik bilgisi ve parola ile e-devlet portalına giriş yapınız.
Sorgulama ekranından Vergi Levhası yönlendirmesi ile ilgili sayfayı açınız.
Vergi mükellefinin T.C. kimlik bilgileri ya da vergi kimlik numarası ile giriş yapınız.
Doğrulama işlemini gerçekleştirdikten sonra vergi kimlik numarasının doğru olup olmadığını, vergi unvanını ya da mükellefin faal olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.
İlk defa vergi levhası Gelir İdare Başkanlığı’nın web sitesinden alınır. Web sitesinin sorgulama ekranında bulunan “Vergi Levhası Oluşturma” ekranına tıklayarak giriş yapınız. Gelir Vergisi ya da kurumlar vergi levhası için gerekli bilgiler doldurulduktan sonra vergi levhası talebinde bulunulur. Vergi levhası oluşturmak için son üç yıla ait olmak şartıyla vergi tarhı girilir.
Serbest meslek sahibi kişiler için de vergi levhası oluşturulur. Şahısların vergi levhası işlemleri de aynı şekilde GİB web sitesi üzerinden yürütülmektedir. Aynı şekilde gerekli bilgi ve belgelerin siteye eklenmesi ile vergi levhası oluşturma talebinde bulunulur.
Home-office çalışma düzenine sahip şirketler için gerekli vergi levhası oluştururken bilgilerin yanı sıra gerekli birkaç belge de vardır. Home-office çalışılan evin kira sözleşmesi ya da tapu belgesinin fotokopisi, noterden onaylı muhasebeci vekaleti ve imza beyannamesi ile GİB üzerinden giriş yapılarak vergi levhası oluşturulur.
Vergi levhası alma süresi şirketlere göre değişkenlik göstermektedir. Gelir vergi levhası ya da kurumlar vergi levhası için gerekli olan süre 30 iş günüdür. Ancak, şahıs şirketleri için gerekli olan vergi levhası 1 iş günü içerisinde alınabilir.
Vergi levhası için gerekli belgelerin ücretleri ile birlikte vergi levhası ücreti yaklaşık olarak 600 ile 650 TL arasında değişiklik göstermektedir.
E-ticaret yapan yani internet üzerinden satış yapan işletme ve şirketler ticari kazanç elde ettiklerinden gelir ve kurumlar vergisine tabidir. Türkiye Cumhuriyeti’nde e-ticaret yapabilmenin ön koşulu bir şirket sahibi olmaktır. Kişiler şahıs şirketleri ya da limited şirketleri üzerinden e-ticaret yapabilmektedir.
E-ticaret yapanlar vergi mükellefi olduklarından vergi levhası çıkarmak zorundadır ve basit usul vergi hükümlerine tabi olmadıklarından bulundurmak zorundadırlar.
E ticaret yapan kişiler tüm ticaret yapan kişiler gibi Gelir İdaresi Başkanlığına iş yeri adresi bildirmek zorundadır. Bu adreste vergi levhası da bulunmalıdır.
E-ticaret vergi levhası almadan evvel öncelikle şirket kuruluşu yapılmalıdır. Şirket kuruluşu için gerekli tüm evraklar ilgili kurumlara sunulduktan ve şirket resmi olarak kurulduktan sonra vergi levhası için internet üzerinden başvuru yapılabilmektedir.
Mükellefler, Gelir İdaresi Başkanlığı İnternet Vergi Dairesi sitesinden kendi kullanıcı hesaplarına girebilir ve vergi levhalarını alabilirler.