Yapay zekânın etkilerini ortaya çıkarmak için PwC, 15 ülkeden yarım milyar iş ilanını inceledi
Yapay zekâ, bilgiye dayalı işler için sanayi devrimi anlamına geliyor; çalışanların bilgiyi kullanma, öngörü geliştirme ve hem hızlı hem de kapsamlı sonuçlar elde etme şekillerini kökten değiştiriyor. Peki bu durum işleri nasıl etkileyecek?
Bunu öğrenmek için PwC, küresel GSYİH’nin %30’undan fazlasını oluşturan 15 ülkeden yarım milyar iş ilanını inceleyerek yapay zekânın etkileri hakkında doğrulanabilir kanıtlar bulmaya çalıştı. PwC, ‘yapay zekâya maruz kalan’, yani yapay zekânın halihazırda bazı işlerde kullanıldığı sanayi sektörlerinde ve bireysel mesleklerde işlerin nasıl değiştiğini inceledi. Yapay zekâya maruz kalan mesleklere örnek olarak finansal analistler, müşteri hizmetleri yetkilileri ve yazılımcılar verilebilir.
Ana Bulgular
Görünüşe göre, yapay zekâ verimlilikte devrim yapıyor
Elde ettiğimiz verilere göre, yapay zekâ halihazırda çalışanların verimini artırıyor. Özellikle yapay zekâya maruz kalan sektörler, iş veriminde neredeyse 5 kat daha fazla artış elde ediyor. İş veriminin artması ise ekonominin büyümesini ve yaşam standartlarının iyileşmesini sağlayan en önemli etken. Yani, yapay zekâ, verimin çok yavaş arttığı bir dünya için iyi haber anlamına geliyor.
PwC’nin gerçekleştirdiği 2024 yılı Küresel CEO Araştırmasına göre, yapay zekâyı kullanmaya başlayan şirketlerin CEO’larının %84’ü bu teknolojinin, çalışanlarının iş yerinde harcadıkları vakitlerde verimlerini artıracağına inanıyor. Artan verim, yalnızca eskiden yapılan işlerin daha hızlı yapılacağı anlamına gelmiyor, aynı zamanda değer yaratmak için yeni ve yapay zekâ destekli yolların bulunacağı anlamına geliyor. CEO’ların %70’i, yapay zekânın önümüzdeki üç yılda şirketlerinin değer yaratma ve sunma şeklini büyük ölçüde değiştireceğini düşünüyor.
Bu teknolojinin şirketlere etkisi çok büyük. Küresel CEO’lar, yapay zekânın hem brüt hem de net gelirlere çok büyük katkı yapmasını bekliyor. CEO’ların %46’sı yapay zekânın kârlılığı, %41’i ise gelirleri artıracağını söylüyor.
Yatırımcılar da bu konuda CEO’larla hemfikirler. PwC’nin 2023 yılı Küresel Yatırımcı Araştırmasına göre, yatırımcıların %61’i yapay zekâ kullanımının artmasının, değer yaratmak için çok önemli olduğuna inanıyor.
Tüm bunlar da küresel ekonomi için olumlu bir tabloyu ortaya çıkarıyor, verim ve değer yaratmada bir devrim yaşanıyor.
Yapay zekâ iş gücü yetersizliğini de azaltıyor
Öğretmenlikten bilgi teknolojilerine yapay zekâ ile yolu kesişen tüm mesleklerde iş imkânları hâlâ artıyor; ancak, bu artış ortalama %27 daha yavaş. Bu, çalışan nüfusu azalan ve birçok sektörde karşılanmamış büyük bir istihdam ihtiyacı olan birçok ülke için iyi haber anlamına gelebilir. Yapay zekâ, ekonomik büyümeyi yavaşlatabilecek iş gücü yetersizliklerinin de önüne geçilmesine yardım edebilir.
Bunun çalışanlar için anlamı: Yapay zekâ çağında başarılı olabilmek için gereken becerileri geliştirin
Yapay zekâ ile belirli bir dereceye kadar yapılabilecek, Javascript’te kod yazmak gibi birçok beceriye olan işveren talebi hızla düşerken; yapay zekâ ile yapılamayacak spor koçluğu ya da ekolojik restorasyon gibi birçok beceriye talep hızla artıyor.
Yapay zekânın kullanıldığı görevleri yürüten çalışanların, hızla değişen istihdam pazarında yer almaya devam edebilmek için bazı yeni becerileri kazanması veya sergilemesi gerekebilir. PwC’nin 2024 yılı Küresel CEO Araştırmasına göre, küresel CEO’ların %69’u, yapay zekâ nedeniyle iş gücünün büyük bir kısmının yeni beceriler geliştirmesinin gerekeceğini düşünüyor. Çalışanlar, şirketler ve politika ortaya koyanlar, çalışanların güncel kalabilmesi ve yapay zekânın getirdiği fırsatları yakalayabilmesi için gereken becerileri hızlıca geliştirmesine yardımcı olmada sorumluluğu paylaşıyorlar. Yapay zekâyı kullanabilmek için gereken becerileri geliştiren çalışanlar, kendi mesleklerinde işlerin yürütülme şeklinin değiştirilmesine öncülük edebilirler.
Dünün istihdam pazarına dönüş yok; ama, yapay zekâ çağına uyum sağlayanların önünde çok geniş fırsatlar var
Çalışanlar için iyi haber ise, eğer yapay zekâyı kullanmayı öğrenebilirlerse, daha verimli olabilir ve işverenleri için de daha değerli hale gelebilirler. Aslında yapay zekâ; finansal analist, müşteri hizmetleri yetkilisi ya da pazarlama birimi çalışanı olmanın ne anlama geldiğini değiştirerek bu çalışanlar için tümüyle yeni fırsatların kapılarını açabilir.
Yapay zekâya adapte olmak çalışanlar için parlak bir geleceğin anahtarı
Yapay zekâyı kullanmayı öğrenen çalışanların daha fazla değer yaratabilecekleri ve böylelikle ücretleriyle ilgili daha fazla pazarlık gücüne sahip olabilecekleri, sonuç olarak da toplumsal refahın artmasına katkıda bulunabilecekleri, çok parlak bir gelecekleri olabilir.
Yapay zekânın çalışanları daha değerli yapabilme potansiyeli, uzmanlık gerektiren teknik yapay zekâ becerilerine (makine öğrenimi) sahip küçük bir grup insanın, yani yapay zekâ devrimini mümkün kılan kişilerin başına gelenlerde de görülebiliyor. Uzmanlık gerektiren yapay zekâ becerilerinin yer aldığı işlerdeki artış, 2016 yılından bu yana tüm işlerdeki artışın önüne geçti. Bu tür uzmanlık gerektiren işlerin ücretlerinin %25’e kadar daha yüksek olması da bu tür becerilerin şirketler için ne kadar önemli olduğunun altını çiziyor.
PwC’nin 2024 yılı Yapay Zekânın İş Alanlarına Etkisi Araştırması, büyük değişiklikler ve fırsatlar olduğunu gösteriyor. Yapay zekânın iş ve işletmeler üzerindeki dönüştürücü etkisiyle ilgili daha fazla bilgi almak için raporun tamamını indirebilirsiniz.